Archiwa tagu: grunt malarski

Przyczyny ciemnienia farb olejnych

Farby olejne są uważane za technikę ponad wiekową, mają jedną najważniejszą zaletę mokre nakładane na płótno malarskie po wyschnięciu nie zmieniają koloru! Jednak, nie zawsze rzeczywistość jest taka jak malują je opinie i regułki! Prawda jest taka, że niektóre obrazy olejne ciemnieją z czasem! Czy jest to efekt normalny? Jakie są jego przyczyny?
Warto wiedzieć, że farby olejne ciemnieją i jest to kolory to skutek reakcji chemicznych, np: żółcień cynkowa zmieszana z farbami kadmowymi reaguje i ciemnieje. Podobnie biel ołowiowa zmieszana z pigmentami zawierającymi siarkę ciemnieje, co powoduje, że obrazy ręcznie malowane z czasem tracą tą oryginalną wyrazistość. Sztuka polega na odpowiednim dobraniu koloów, które nie wchodzą ze sobą w odpowiednie reakcje, same farby olejne to nie wszystko tu ważne są też media malarskie. Np.: szybko nałożony werniks tez powoduje ciemnienie no i niekiedy sykatywy dają ten sam niemiły dla nas efekt. Kolejna zależność to samo podłoże i podkład! Obrazy w stylowych ramach tworzone jednak na płytach często ciemnieją. Zawerniksowane obraz olejne też po pewnym czasie robią się coraz ciemniejsze. Gdy nasz obraz staje się coraz ciemniejszy nie warto winą obarczać jakość farb, a lepiej przyjrzeć się i przeanalizować, czym gruntowaliśmy obraz. To, jaki grunt jest pod farbami jest podstawową przyczyną ciemnienia!
 

Grunt w gesso

Mnogość ofert sklepowych gruntów malarskich to już nie dwie trzy propozycje to setki firm wyspecjalizowanych w tworzeniu gruntów jak i pozostałych akcesoriów malarskich. Co jednak się okazuje, nie każdy grunt spełnia pełne właściwości oczekiwania, sprawdziliśmy czym powinno charakteryzować się dobre gesso! Warto wiedzieć, że gesso oferowane przez sklep plastyczny skutecznie poprawia nie doskonałe płótna malarskie, sprawia, że farba lepiej przykleja się do podłoża, a niektóre gessa jak zapewniają producenci przyspieszają schnięcie obrazów. Mówią, że konsystencja tworzona przez ten chemiczny grunt sprawia, ze pędzel lepiej rozprowadza farby olejne, minusem jest to, że nie każdy sklepowy grunt zagwarantuje nam rak grudek, dlatego musimy skrupulatnie dobierać to, na co wydajemy pieniądze. Co więc trzeba wymagać od dobrego gessa? Na pewno dobrej izolacji skutecznie zastępującej klej kostny, jajko czy werniks damarowy! Powinien być chłonny, dawać poczucie doskonałego łączenia się z farbą. Co dalej ważne pod gesso nie trzeba kłaść kleju kostnego zwłaszcza jeśli płótno malarskie jest gęste. Przyjemnie jest wyuczyć się sztuki gruntowania, opanować podstawy malarstwa i nakładać farby olejne tam gdzie niedawno pracował nasz pędzel dający warstwę gruntową, jednak z czasem coraz częstszego malowania sami uznamy, że gesso jest czymś, co może bardzo mocno uprzyjemnić pracę!

 

Jak przemalować obraz? Cz.2 ost.

Chropowata powierzchnia na zaschniętym bohomazie to pierwsza rzecz, jakiej musimy się pozbyć! W tym celu wykorzystujemy ostre narzędzia, noże, w najgorszym wypadku przy zaschniętej powierzchni dłuta. Jeżeli nasze nieudane dzieło jest już dość stare i sporo odleżało w piwnicy można wykorzystać papier ścierny. Spoglądamy na pozostałości, jeśli stwierdzimy, że w jakikolwiek sposób będą one odbijały się w naszym nowym malunku stare farby olejne przecieramy szmatką nawilżoną terpentyną, aż do rozpuszczenia wierzchniej warstwy. Po tym zabiegu powstanie mieszanka koloów wpadający w bury, albo popielaty, co już mniej zaważy na naszej nowej pracy. W chwili, gdy przecieranie terpentyną koloów nie rusza, można pokusić się o nałożenie werniksu. Wiele osób po wyównaniu faktury albo przemalowuje stary obraz emulsją albo nakłada medium malarskie gruntujące gesso co pomaga w największych bolączkach. Aktualnie każdy lepszy sklep dla plastyków posiada w swoim asortymencie gesso za niewygórowane pieniądze. Historia malarstwa pokazuje, że nie zawsze czyste płótno malarskie było podstawą największych dzieł, mistrzowie tworzyli swoje najlepsze dzieła malując nawet trzeci, albo czwarty raz na blejtramie, co pokazuje, że wcale kolejna praca przy wykorzystaniu podobrazia nie musi być zła. Do dzieła!

zp8497586rq

Własny grunt malarski cz.1

Jeżeli chcemy malować na podłożu płóciennym możemy kupić gotowe zagruntowane podobrazia o óżnych formatach. Tu sklep plastyczny oferuje szeroki wybór od podłoży lnianych bawełnianych po podobrazia dające możliwość tworzenia tójwymiarowych wizji, a nawet takie, które mają już na sobie naniesiony szkic. Gotowe podobrazie będzie dobrym wyborem dla osoby, która spełnia się w malarstwie hobbystycznie lub profesjonalisty, który nie może sobie pozwolić na utratę tak cennego czasu. Jeśli jednak ktoś decyduje się sam przygotować sobie podłoże i stworzyć podobrazie wtedy należy zapatrzeć się w blejtram o odpowiadającym wymaganiom i wyobrażeniom formacie, płótno lniane szare, klej skórny oraz najlepiej gotowy grunt np. dość popularne gesso. Przed nami stoi sztuka naciągnięcia płótna na blejtram. Warto zrobić to umiejętnie w razie potrzeby wykorzystać kliny, aby płótno malarskie nie posiadało żadnych fałd wpływających na nasz obraz i przejść to samodzielnego nakładania gruntu. Najlepszym i najbardziej sprawdzonym sposobem jest popularna galaretka, ale jak ją się robi jak nakładać ją na powierzchnie i jak zabrać się za ten skomplikowany etap?

HTTP://WWW.FASTHOMEWORKK.COM/
zp8497586rq
zp8497586rq