Archiwa tagu: podobrazie lniane

Podobrazia lniane i bawełniane

Na półkach sklepu plastycznego jednym z popularniejszych produktów docenianych przez klientów bez wątpienia są podobrazia. Płótno naciągnięte na wysokiej jakości krosno z odpowiednim gruntem to sposób na szybkie rozpoczęcie malowania bez konieczności gruntowania tworzenia mieszanki klejowej, a co najważniejsze samodzielnego wbijania klinów. W śód najpopularniejszych podobrazi kólują podobrazie lniane i bawełniane. Czy są identyczne? Czy ich funkcję są takie same? Sprawdziliśmy! Len jest najchętniej i najczęściej wybieranym przez artystów płótnem malarskim. Podobrazia lniane sprawiają, że farba nie przesiąka na drugą stronę płótna są profesjonalnie naciągane i obijane po tylnej stronie listwy co umożliwia zamalowanie boków. Stanowią idealny podkład pod farby olejne (także wodorozcienczalne), akrylowe oraz alkidowe. Natomiast podobrazia bawełniane charakteryzują się dość gładką powierzchnią, co idealnie pozwala na wydobycie detali i szczegółów np. w malarstwie portretowym lub martwej naturze. Przygotowane pod farby akrylowe, olejne i alkidowe. Wykonane ze 100% bawełnianej tkaniny, trzykrotnie gruntowanej, dzięki czemu farba i w tym przypadku nie przesiąka przez płótno. To czy wybieramy len czy bawełnę zależy od techniki i naszych indywidualnych upodobań, najważniejsze jest jakość za przystępną cenę i czas, który kiedy wart jest więcej niż złoto.
%%anc%%

zp8497586rq

Drewniane podobrazia cz.2 ost.

Można pokusić się o stwierdzenie, że pewnym prekursorem podobrazia drewnianego, a na pewno człowiekiem przyczyniającym się do jego rozpowszechnienia był Rubens. Twierdził on, że drewno jest najbardziej właściwym materiałem na podobrazie, szczególnie wówczas, gdy jego format jest niewielki. Jednak nie wystarczył tu zwykły kawałek deski, aby farby olejne miały pole do popisu podobrazie drewniane musiało być jeszcze dodatkowo spreparowane. Najczęściej służył do tych celów ciepły lub gorący pokost, którym nasycano deskę po obu jej stronach. Zetknięcie się gorącego pokostu z wodą zawartą w komórkach drewna, powodowało niszczenie owych komórek, przez co drewno stawało się mniej wrażliwe na działanie wilgoci i skrajnych temperatur. To była jedna z średniowiecznych acz najskuteczniejszych metod, która w ulepszonej zautomatyzowanej wersji wykorzystywana jest ównież dziś w produkcji. Tak przygotowane podobrazia drewniane trafiając do sklepu plastycznego a potem w ręce odbiorcy są naprawde długowiecznymi materiałami.

W wszystkich tych technicznych aspektach i tak najważniejszy jest staranny wybór desek na podobrazie, nie należy nigdy malować na deskach świeżych, należy posługiwać się wyłącznie deskami z używanych, lecz nie uszkodzonych tarcic, np. ze starych konstrukcji ciesielskich lub stolarskich. Dlaczego dziś rzadko się stosuje takie podobrazia, raz ponieważ czas i nakłady finansowe na ich wykonanie to nawet 5x więcej niż na podobrazie bawełniane, co skutkuje znaczenie podwyższoną dwa obecne media malarskie nie zbyt idealnie reagują z podłożem drewnianym trzy drewno jest materiałem gdzie proces samego mieszania farb jest dłuższy niż na cienkim płótnie, dłuższe jest też same schnięcie farb olejnych. Drewniane podobrazia oczywiście z wielkim powodzeniem zastąpią len czy bawełnę, a prace na nich wykonane często jest czymś bardziej mającym oddźwięk, mówią, że dusza dodana do duszy drzewa procentuje ujawnieniem talentu. Warto kiedyś spóbować malować na drewnianym podobraziu nawet w niewielkim formacie i przekonać się jak to robiono wieki wcześniej.
 

Drewniane podobrazia cz.1

Zagruntowane płótno naciągnięte na blejtram dziś w świecie materiałów plastycznych jest tak niezbędne jak same profesjonalne pędzle. Przyjemnie jest kupić zwój płótna malarskiego przygotowywać klej kostny odpowiednio przybijać gwoździki i ustawiać kliny, ale prawda jest jedna, że w malarstwie hobbystycznym, co 1,8 pracy malowane właśnie jest na podobraziu. Patrząc przez pryzmat historii nie istnieje tylko typ podobrazia płóciennego, które w szerokiej gamie oferuje sklep plastyczny na przełomie lat malarstwo miało też miejsce na drewnianych podobraziach! Czym one są, dlaczego zostały wyparte przez płótna i co charakteryzuje drewniane podobrazia w poównaniu do płóciennych standardów?

Dawniej podobrazia drewniane były stosowane powszechnie przez większość artystów malujących farbami olejnymi, szczególnie spotkać je można było w sztuce flamandzkiej i holenderskiej. Drewniane powierzchnie znajdują zastosowanie ównież dziś, choć nie ma co ukrywać mocno ustąpiły pola podobraziom płóciennym lnianym i bawełnianym, które zaczęto powszechnie stosować od mniej więcej XVI wieku. Wygląd podobrazia płóciennego z kilku wieków wstecz nie odpowiadał idealnie dzisiejszym sklepowym propozycją. Kiedyś używano do tych celów niewielkich desek dębowych, szczególnie takich, które wcześniej miały długotrwały kontakt z wodą.. Wyboru dokonywano wyjątkowo starannie, wycinając deski z konstrukcji starych statków, mostów lub śluz, co procentowało niezmierną wiekową wytrzymałością, którą dziś podziwia wielu badaczy i krytyków.